پنج شنبه ٣٠ فروردين ١٣٩٧
لینکها و کانون ها

 

 



 
اخبار > برگزاری کارگاه آموزشي" تربیت فرزند" ويژه اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم‌ پزشكي، به همت دفتر هم اندیشی اساتید در مورخ 20دی ماه 96
 


  چاپ        ارسال به دوست

برگزاری کارگاه آموزشي" تربیت فرزند" ويژه اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم‌ پزشكي، به همت دفتر هم اندیشی اساتید در مورخ 20دی ماه 96

به همت دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه، کارگاه آموزشي با عنوان " تربیت فرزند "  ويژه اعضاي هيئت علمي در روز چهارشنبه مورخ 20 دی ماه با سخنرانی برجسته آقای دکتر عبدالعظیم کریمی در معاونت غذا و دارو برگزار شد.
در ابتدا و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمين مراديان مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه علوم پزشكي لرستان ضمن خوشامدگویی اظهار داشت:" با وجودی که محتواي آموزشي دين ما
، محتواي كاملي است و در آن تمامي جوانب تربیتی در نظرگرفته شده است لذا با توجه به تهاجم فرهنگي و حساسيت هاي موجود، ضروری است كه در زمینه تربیت فرزند ظریفتر و موشکافانه تر عمل کنیم. وی همچنین عنوان کرد : "چرا با غناي آموزشي ديني ما باز هم  چالش های تربیتی وجود دارد؟ بايد ببينيم آیا مشکل در محتواست یا در روش ها؟".

در ادامه، دکترکریمی دانش آموخته روان شناسي و  دانشيار پژوهشگاه مطالعات تعليم و تربیت و از صاحب نظران آن حوزه که سخنران ویژه ی کارگاه بود، به بیان سخنانی پیرامون "آسیب های تربیت فرزند" پرداخت.
کریمی، در ابتدا،  با بیان این جمله که تربیت یک امر وجودی و قلبی است نه یک امر ذهنی و لفظی، گفت:"تربیت چیزی نیست که به عنوان دستورالعمل فنی تدوین و ارائه شود بلکه تربیت دل به دل دادن و وجود به وجود دادن است و راه پنهان خودش را دارد " وی با اشاره به صحبت های حاج آقا مرادیان که مشکل تربیت نسل امروز در محتواست یا روش ها، بیان کرد:"مشکل ما در منش است . روش ها از منش زاده می شود و هیچ روشی بدون منش معنا ندارد. در شرایطی که راه و روش تربیت را نمی دانیم اگر هیچ اقدامی نکنیم به تربیت فرزندان کمک بیشتری می کنیم؛ اگر می دانستیم که چگونه تربیت نکنیم و چگونه تعلیم ندهیم و چگونه تشویق و تنبیه نکنیم، به خودیابی ، خودآموزی و خود رهبری کودک یاری می رساندیم".

وی در ادامه با بیان نظریه های معروف تربیتی، به دیدگاه اسلام در این زمینه پرداخت و گفت: "مراحل تربیت فرزند به تفصیل با توجه به آیات سوره مبارکه "اعلی" قابل کشف است.آنجا که قرآن می فرماید:"الذی خلق فسوی ، والذی قدر فهدی ....." خداوند متعال پس از خلقت، ابتدا ظرفیت ورزی می کند؛ و در مرحله دوم ظرفیت سنجی و سپس هدایت؛ بر همین اساس وظیفه ما در سال های نخست زندگی، توسعه ذهن و نه اشغال ذهن کودکمان است. فرزندان در دوران کودکی باید به قدر کافی کودکی کنند و هرگونه شتابزدگی برای خروج از این مرحله منجر به تعویق و تاخیر در رشد یافتگی و بزرگ منشی او می شود. و این قاموس خلقت است و ما برای تربیت فرزندانمان باید در این جهت حرکت کنیم".

دکتر کریمی، در ادامه سخنان خود، اشاره ای هم به انواع راهبردهای تربیتی داشت و گفت: "با توجه به سبک رفتاری والدین در مقابل کودکان، انواع راهبردها تعریف می شود. والدین منفعل، تسلیم کودک می شوند و والدین مستکبر با اعمال تحمیل در صدد تغییر رفتار کودکان خود هستند. نوع سوم راهبرد که ویژگی اصلی والدین موفق است، راهبرد مقتدرانه است؛ اقتدار قدرتی است که منشأ آن امنیت و احترام متقابل است. تحقیقات نشان داده است که کودکان موفق حاصل تربیت والدین مقتدر بوده اند".

وی در پایان خاطر نشان کرد: "ما باید زبان کردار را جایگزین زبان گفتار کنیم. زیرا زبان رفتار، زبان حال، زبان احساس، عواطف و هیجان است. و بدون تردید آنچه در "پس گفتار" ما ارسال می شود قوی تر و گویاتر از تمامی عباراتی است که در "متن گفتار" بیان می شود". همچنین ایشان  از حضار خواستند تا نظرات خود را بیان دارند.

گفتنی است کتاب "تربیت چه چیز نیست" به عنوان هدیه از طرف دفتر نهاد به اساتید اعطاء شد.


١٤:١٨ - يکشنبه ٢٤ دی ١٣٩٦    /    عدد : ٥٣٤٢٠٧    /    تعداد نمایش : ٢٣٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج