يکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
لینکها و کانون ها

 

 



 
اخبار > اهمیت ولایت و رهبری
 


  چاپ        ارسال به دوست

اهمیت ولایت و رهبری

اهمیت ولایت و رهبری

 

أهمیت ولایت و رهبرى

 

   در حدیث معروفى که از امام باقر(علیه السلام) نقل شده، هنگامى که سخن از ارکان اصلى اسلام به میان مى آورد، «ولایت» (رهبرى) را پنجمین و مهم ترین رکن معرفى مى کند، در حالى که «نماز» که معرف پیوند خلق با خالق است و «روزه» که رمز مبارزه با شهوات است و «زکات» که پیوند خلق با خلق است و «حج» که جنبه هاى اجتماعى اسلام را بیان مى کند، چهار رکن اصلى دیگر اسلام می باشد.

سپس امام(علیه السلام) اضافه مى کند: «هیچ چیز به اندازه ولایت و رهبرى اهمیت ندارد».(۱)، (چرا که اجراى اصول دیگر در سایه آن خواهد بود).

و نیز به همین دلیل، در حدیث معروفى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده: «مَنْ ماتَ بِغَیْرِ إِمام ماتَ مِیتَةً جاهِلِیَّةً»؛ (کسى که بدون امام و رهبر از دنیا برود مرگ او مرگ جاهلیت است).(۲) تاریخ نیز، بسیار به خاطر دارد که گاهى یک ملت در پرتو رهبرى یک رهبر بزرگ و شایسته، در صف اول در جهان قرار گرفته، و گاه، همان ملت با همان نیروهاى انسانى و منابع دیگر، به خاطر رهبرى ضعیف و نالایق آن چنان سقوط کرده که شاید کسى باور نکند، این همان ملت پیشرو است.

مگر عرب جاهلى نبود که در جهل، بدبختى، فساد، ذلت، نکبت، پراکندگى و انحطاط غوطه ور بود؟ چرا که رهبر لایقى نداشت، ولى با ظهور رهبر الهى یعنى محمّد(صلى الله علیه وآله) چنان راه ترقى، تکامل و عظمت را با سرعت پیمود که دنیائى را در شگفتى فرو برد. آرى، این است نقش رهبر در آن زمان و این زمان و هر زمان.

البته، خداوند براى هر عصر و زمانى رهبرى براى نجات و هدایت انسان ها قرار داد؟ چرا که حکمت او ایجاب مى کند فرمان سعادت، بدون ضامن اجرا نباشد، اما مهم این است که: مردم رهبرشان را بشناسند، و در دام رهبران گمراه، فاسد و مفسد گرفتار نشوند که نجات از چنگالشان دشوار است.

اعتقاد شیعه به وجود یک امام معصوم، در هر عصر و زمان فلسفه اش همین است، آن گونه که على(علیه السلام) فرمود: «اللّهُمَّ بَلى لاتَخْلُو الاْ َرْضُ مِنْ قائِم لِلّهِ بِحُجَّة إِمّا ظاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمّا خائِفاً مَغْمُوراً لِئَلاّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللّهِ وَ بَیِّنّاتُهُ»؛ (آرى به خدا سوگند! صفحه روى زمین هرگز از رهبرى که با حجت الهى قیام کند، خالى نشود، خواه ظاهر و آشکار باشد یا [بر اثر نداشتن پیروان کافى] ترسان و پنهان، تا نشانه هاى الهى و دلائل فرمان او از میان نرود).(۳( . (4)

 

 

پی نوشت :

۱) . قال الباقر(علیه السلام): «بُنِىَ الاْ ِسْلامُ عَلى خَمْس عَلى الصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلایَةِ وَ لَمْ یُنادَ بِشَیْء کَما نُودِیَ بِالْوَلایَةِ» (اصول کافى، جلد ۲، صفحه ۱۸).

 

۲) . نور الثقلین»، جلد ۳، صفحه ۱۹۴ و کتب بسیارى دیگر.

 

 ۳) . نهج البلاغه»، کلمات قصار، جمله ۱۴۷.

 

۴). گرد آوری از کتاب: تفسیر نمونه، آیت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج ۱۲، ص ۲۲۸.

نوشته شده توسط:

علی نوریان   

www.salam.nahad.ir


٠٧:٣٩ - يکشنبه ١ بهمن ١٣٩٦    /    عدد : ٥٣٤٥٣٤    /    تعداد نمایش : ٣٢٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج