صفحه اصلي > صفحه داخلی 
لينكها



 
اخبار سایتها
آمار بازدید
 بازدید امروز : 10
 کل بازدید : 1026910
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
اوقات شرعی
ساعت
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عليك مني جميعا سلام الله ابدا ما بقيت و بقي الليل و النهار و لا جعله الله آخر العهد مني لزيارتكم؛ السلام علي الحسين وعلي علي بن الحسين و علي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين
اخبار > "تربیت دینی فرزند" عنوان نشست هم اندیشی اساتید در 12 آبان ماه
 


شماره خبر :٥٦٠٠٧١ تاریخ انتشار خبر : شنبه ١٨ آبان ١٣٩٨ ا ٠٩:٤٣
"تربیت دینی فرزند" عنوان نشست هم اندیشی اساتید در 12 آبان ماه
به همت دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشستی با عنوان "تربیت دینی فرزند" در 12 ام آبان ماه 98 برگزار گردید. در این نشست که با حضور جمع کثیری از اعضای هیئت علمی در سالن جلسات دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، مسائلی در خصوص شیوه های تربیتی فرزندان ارائه گردید.

به همت دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان، نشستی با عنوان "تربیت دینی فرزند" در 12 ام آبان ماه 98 برگزار گردید.

در این نشست که با حضور جمع کثیری از اعضای هیئت علمی در سالن جلسات دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، مسائلی در خصوص شیوه های تربیتی فرزندان ارائه گردید.

در ابتدا دکتر شیخیان دبیر هم اندیشی اساتید ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین، اهمیت مسئله تربیت فرزند را ضرورتی برای برگزاری این نشست هم اندیشی عنوان کرد.

در ادامه، حجت الاسلام و المسلمین حسینی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اساتید دانشگاه علوم پزشکی از زحمات خانم دکترمردانی دبیرسابق هم اندیشی قدردانی، و ازحضور دکتر شیخیان دبیرفعلی هم اندیشی اساتید، برای پیشبرد اهداف متعالی دفترهم اندیشی اظهارامیدواری کرد.

مسئول دفتر نهاد رهبری همچنین خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری اینگونه جلسات طرح بحث ازطرف سخنران وهم اندیشی وهم فکری اساتید می باشد.

وی از شرکت کنندگان خواست تا عناوین پیشنهادی خود رابا توجه به علاقمندی و نیاز مجموعه دانشگاه، در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... مطرح نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از دودستگی ها و نزاع های سیاسی، جلسات دفتر هم اندیشی اساتید را مجالی برای وحدت، همدلی و اندیشیدن اعضای محترم هیئت علمی، با هر سلیقه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد.

مسئول دفتر نهاد رهبری، در ادامه به نقش اساتید در تبیین و عملی سازی بیانیه گام دوم انقلاب اشاره نمود و افزود: ترکیب "علم و دین" و نقش آفرینی اساتید در بهره برداری از ظرفیت های کشور از گزاره های مهمی است که در این بیانیه مطرح شده است.

همچنین شناسایی و بهره گیری از توانمندی سخنرانان بومی و برنامه ریزی برای برگزاری جلسات راهگشا که به رشد مجموعه علمی منتهی شود، پایان بخش صحبت های مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه بود.

در ادامه نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر زینتی، روانشناس و متخصص اخلاق و تربیت اسلامی، صحبت های خود را پیرامون "تربیت دینی فرزند" ارائه نمود.

بنیان تربیت در اسلام، شناخت است

حجت الاسلام زینتی اساس روابط بین اعضا ی خانواده را وابسته به نوع مقطع زندگی عنوان کرد و گفت: زندگی هر انسانی 8 مقطع دارد؛

طفولیت (از تولد تا 7 سالگی)

کودکی اول ( از 2 تا 7 سالگی)

کودکی دوم (از 7 سالگی تا بروز علائم بلوغ)

نوجوانی (از بروز علائم بلوغ تا تکمیل علائم)

جوانی (از تکمیل علائم تا 40 سالگی)

میانسالی ( از 40 تا 60 سالگی)

بزرگسالی ( از 60 تا 75 سالگی)

 کهولت ( از 75 سالگی تا مرگ)

بسته به اینکه ما در کدام مقطع قرار گرفته ایم شناسنامه ای در 5 بعد پیش روی ما قرار دارد.

وی بیان کرد: برای تعیین سن نوجوانی و جوانی سن تقویمی ملاک نیست بلکه نشانگان فیزیولوژیک و زیستی ملاک است. دوره نوجوانی با بروز اولین علائم بلوغ شروع می شود و تا تکمیل این علائم ادامه دارد. تکمیل علائم بلوغ، آغاز دوره ی جوانی است.

به گفته ی این کارشناس مباحث اجتماعی، علائم بلوغ بر اساس 5 عامل وراثت، تغذیه، محیط و اقلیم، فرهنگ و خانواده و ارتباطات اجتماعی در انسان بروز و ظهور پیدا می کند.

حجت الاسلام زینتی با بیان اینکه افراد دارای بلوغ نرمال، بلوغ زودرس و بلوغ دیررس هستند اظهار کرد: فاصله ی بروز اولین نشانه های بلوغ تا تکمیل آن بر اساس وراثت هر فرد، باید 3 تا 4 سال طول بکشد. اگر این فرایند در کمتر از این مدت طی شود، پدیده ی شتابزدگی در بلوغ شکل گرفته است.

وی همچنین به معرفی ابعاد رشد، در 5 دسته ی شناختی و ذهنی، روحی و روانی، عاطفی و اجتماعی، اخلاقی و رفتاری، و جسمی و فیزیکی پرداخت و خاطر نشان کرد: هر یک از این ابعاد در هر مقطع سنی به صورت متفاوت نمود دارند. برای تربیت یک طفل نیاز است هر یک از این ابعاد را در مقطع سنی او بشناسیم.

حجت الاسلام زینتی در ادامه به بررسی ابعاد رشد در دو مقطع اول زندگی پرداخت.

کودکی اول، دوران سیادت است

این متخصص اخلاق و تربیت اسلامی، پریدن، دویدن و جهیدن را از ویژگی های بارز دوران کودکی اول بیان کرد و افزود: لازمه غنا در این مقطع سنی، تامین محیط مناسب و غنی برای فعالیت های فیزیکی طفل است. وی ادامه داد: سالم ترین وسایل بازی، ساده ترین آن هاست. چرا که اسباب بازی های ساده به تفکر انتزاعی کودک بسیار کمک می کند و این حالت درست در نقطه مقابل بازی های رایانه ای قرار دارد.

حجت الاسلام زینتی، با اشاره به روایتی از پیامبر که کودکان را در مقطع اول زندگی، "سید و مولا" لقب داده اند، دامنه آزادی عمل و تغییر فکر کودک را حسی- حرکتی عنوان کرد و اظهار داشت: هرگونه مقابله مستقیم با طفل، نتیجه ای جز تقویت حس لجاجت نخواهد داشت.

 

کودکی دوم، دوران پذیرش است

این کارشناس مباحث اجتماعی، ابعاد شناختی و ذهنی کودک دوم را داشتن حافظه قوی، سرعت در قضاوت، پرسش گری، عینیت بخشیدن و اعتماد جویی شخصی در شناخت عنوان کرد و گفت: داوطلب شدن دانش آموزان ابتدایی برای پاسخگویی در کلاس درس، ریشه در این ویژگی دارد چرا که شناخت با حیثیت گره نخورده است و کودک ابایی از پاسخ دادن ندارد ولو اینکه جواب سوال را نداند!

فرزندان، معیار قضاوت شما در میزان موفقیتتان هستند

حجت الاسلام زینتی، لزوم صرف وقت برای فرزندان را از مهمترین اولویت والدین عنوان کرد و تاکید کرد: معیار موفقیت، قضاوت و تعالی ما در دنیا و آخرت فرزندانمان هستند؛ چرا که فارق از جایگاه و منصب اجتماعی، اگر فرزندان صالحی داشته باشیم، در زندگی موفق محسوب می شویم.

در پایان هر کدام از شرکت کنندگان به ارائه نظرات و سوالات خود پرداختند.


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج